Faalangst en onzekerheid

Home/Faalangst en onzekerheid

Wat is faalangst en onzekerheid?

Faalangst ontstaat uit de angst om fouten te maken of niet aan verwachtingen te voldoen. Het gaat vaak samen met een laag zelfbeeld en perfectionisme. Onzekerheid en faalangst kunnen kinderen ervan weerhouden nieuwe dingen te proberen of uitdagingen aan te gaan, wat hun persoonlijke groei belemmert.

Lars' verhaal: omgaan met faalangst en onzekerheid

Lars is een slimme en creatieve jongen van tien jaar. Hij heeft een levendige fantasie en geniet ervan om nieuwe dingen te leren. Wanneer zijn leraar aankondigt dat de klas een werkstuk mag maken over een onderwerp naar keuze, is Lars meteen enthousiast. Hij kiest zijn favoriete dier, de wolf, en rent die middag naar huis om boeken te verzamelen en informatie op te zoeken.

In de dagen die volgen, zit Lars met zijn schriften en kleurpotloden aan de keukentafel. Hij begint met veel energie aan zijn werkstuk en heeft een hoofd vol ideeën. Maar naarmate de dagen vorderen, sluipt er een ander gevoel naar binnen. Lars kijkt naar wat hij heeft geschreven en begint te twijfelen. “Is dit wel goed genoeg?” vraagt hij zichzelf af. Hij vergelijkt zijn werk met dat van anderen en voelt een knoop in zijn maag.

Wat eerst een leuke opdracht leek, wordt steeds moeilijker voor Lars. Zijn enthousiasme slaat om in frustratie. Hij gumt stukken tekst uit en begint opnieuw. Soms blijft hij minutenlang naar een lege bladzijde staren, bang dat hij het verpest. Uiteindelijk schuift hij zijn werk aan de kant en zegt boos: “Ik doe het niet meer! Het lukt toch niet.”

Op de dag van de inlevering weigert Lars zijn werkstuk mee te nemen naar school. Zijn leraar, die merkt dat Lars niets heeft ingeleverd, spreekt hem aan. “Lars, waarom heb je je werkstuk niet afgemaakt? Ik weet dat je dit kunt!” zegt de leraar. Lars haalt zijn schouders op en mompelt dat hij geen zin had. Zijn leraar denkt dat hij gewoon lui is of zich niet heeft ingespannen, maar Lars voelt zich juist klein en onzeker. Hij heeft zijn werkstuk niet ingeleverd omdat hij bang was dat het niet goed genoeg was, dat er fouten in zouden zitten, of dat hij kritiek zou krijgen van zijn leraar of klasgenoten.

’s Avonds thuis vertelt Lars zijn ouders dat hij een hekel heeft aan schoolwerk. Maar wat hij eigenlijk probeert te zeggen, is dat hij bang is om niet te voldoen aan de verwachtingen. Die angst houdt hem tegen om te laten zien wat hij kan, hoe goed hij ook zijn best doet.

Samenvatting

Dit verhaal laat zien hoe faalangst en onzekerheid een kind kunnen beïnvloeden, zelfs wanneer ze in eerste instantie enthousiast aan iets beginnen. Voor een kind als Lars voelt de angst om fouten te maken of kritiek te krijgen zwaarder dan de vreugde van iets nieuws leren. Dit kan ervoor zorgen dat hij zich terugtrekt en opdrachten ontwijkt. Hart van Robijn kan ouders en kinderen ondersteunen bij het leren omgaan met faalangst en het versterken van zelfvertrouwen, zodat kinderen zoals Lars hun talenten durven te laten zien en met meer plezier leren.

Informatie over faalangst en onzekerheid

  • Faalangst wordt verward met luiheid of koppigheid.
  • Het kind wordt als “te gevoelig” bestempeld wanneer het emotioneel reageert.
  • Lichamelijke klachten zoals buikpijn worden niet gekoppeld aan stress of angst.
  • Het kind vraagt voortdurend om bevestiging of goedkeuring.
  • Frustratie, boosheid of huilbuien na een fout of tegenslag.
  • Stil worden of ‘bevriezen’ in situaties waarin prestaties worden verwacht.
  • Vermijden van uitdagingen of nieuwe situaties.
  • Perfectionisme, zoals overdreven lang werken aan een taak of stress bij fouten.
  • Lichamelijke klachten zoals buikpijn of trillen bij presentaties.

Hoe onze behandelingen handvatten bieden voor HSP